keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Paul Auster: Kuun maisemissa (1989, suom. 1990)

”Niin se pohjimmiltaan on, Fogg, kaikki on loppujen lopuksi mielikuvituksen tuotetta. Ihminen on olemassa vain omassa päässään.”

Joskus tulee tilanne, että haluaa vain jotakin lukemista ja nappaa kirjastosta kiinnostavan oloisen kirjan mukaansa. Niin kävi tällä kertaa. Aakkosten alkupäästä löysin Paul Austerin Keltaisiin pokkareihin kuuluvan romaanin Kuun maisemissa, joka osoittautuikin erikoiseksi yllätykseksi. Kirjaa kuvaillaan takakansitekstissä kehitysromaaniksi, mikä mielestäni osuukin aika lailla nappiin. Päähenkilö ja samalla minäkertoja Marco Stanley Fogg aloittaa romaanin New Yorkissa yksin ja lähes rahattomana ja kirjan lopussa M.S., kuten hän haluaa itseään kutsuttavan, päättää matkansa Yhdysvaltain länsirannikolle suunnilleen samoissa olosuhteissa. Lukijana päällimmäisenä mieleen jää se, miten Fogg kehittyy hahmona kirjan aikana: menetysten kautta. Ensin hän menettää äitinsä ja sitten enonsa, jonka luona asui äitinsä kuoltua. Sitten hän vähitellen menettää rahansa ja asuinpaikkansa ja sitten ylpeytensä (Fogg joutuu kirjan alkupuolella asumaan New Yorkin Keskuspuistossa ulkoilmassa, koska hänellä ei yksinkertaisesti ole varaa mihinkään).

Tämän jälkeen Fogg vaikuttaa lähtevän nousukiitoon. Zimmer, eräs Foggin harvoista ystävistä, sekä erikoinen tanssijatar Kitty Wu pelastavat Foggin ja hän päätyy asumaan hetken ajaksi Zimmerin luo. Fogg onnistuu löytämään itselleen asuinpaikan ja samalla työpaikan erikoisen vanhuksen, Thomas Effingin luota. Työhön kuuluu Effingille lukemista sekä muutenkin seurana olemista, mutta pian asia monimutkaistuu. Effing arvelee kuolevansa pian ja pyytää Foggia kirjoittamaan muistelmansa ylös. 

Tässä kohtaa, noin 120 sivun jälkeen, lukija yksinkertaisesti vajoaa suohon. Kirja jumittaa montakymmentä sivua Effingin yllättävän hidastempoisissa muistelmissa eivätkä ne tunnu loppuvan millään. Katala opas tappaa Effingin (siihen aikaan Julian Barberina tunnetun taidemaalarin) ystävän kanjonissa ja jättää Effingin kuolemaan. Pitkäveteisen kertomuksen tapahtumissa Effing vaihtaa identiteettinsä, koska joutuu itse tappamaan pankkirosvoja ja varastamaan heidän saaliinsa.

Kun Effingin elämänkerta pääsee viimeinkin päätökseen, hän haluaa jakaa suuren määrän rahaa sattumanvaraisille ihmisille New Yorkin kaduilla. Hän pyytää Foggia myös lähettämään elämänkerran pojalleen Solomonille, johon ei ole koskaan ottanut yhteyttä. Effingin kuoltua Fogg tekee näin ja tiettyjen mutkien kautta selviää, että on hyvin todennäköistä, että Effingin poika Solomon on Foggin isä. Yhden illan suhde historianopiskelijan kanssa mutkistaa siis koko kirjan hahmojen suhteita. Lopulta myös Solomon kuolee pudottuaan ensin hautausmaalla avoimeen hautaan. Solomonia kuvataan todella suurikokoisena miehenä, joka menettää koostaan puolet sairaalahoidon aikana.

Kaiken tämän perhedraaman taustalla kirjassa pyörii myös ohuena onnen häivähdyksenä Foggin ja Kittyn suhde. Tämäkin tukahtuu, kun Kitty tulee raskaaksi ja tekee abortin. Viimeisenä tekonaan ennen kirjan loppua Fogg pakenee kaikkea tapahtunutta ja etsii tiensä länsirannikolle, uuden elämän alkuun.

Kuun maisemissa oli todella erikoinen kasvukertomus ottaen huomioon, että periaatteessa päähenkilön ulkoisissa olosuhteissa ei tapahdu kirjan alun ja lopun välillä minkäänlaista muutosta (TVTropes kommentoi ilmiötä nimellä Bookends). Ehkä idea onkin juuri siinä, kuinka paljon Fogg muuttui sisäisesti. Menetettyään kirjan alussa äitinsä ja enonsa, joka toimi hänelle eräänlaisena miehenmallina, on hyvinkin mahdollista, että Fogg tuntee olevansa hukassa. Kun hän sitten löytää melko erikoista kautta isänsä mutta saa vain muutaman hassun kuukauden tämän kanssa, ei ole toisaalta mikään ihme, että hän pakenee kaikkea mennyttä.

Loppuarvosana: 5/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti